Untitled Document

Cikk - Távvezeték ellenőrzés



Pusztai Lászlónak köszönhetően, lehetőségem volt részt venni egy kemény munkarepülésen. Hhelikopter.hu szerkesztőjeként számos alkalommal, többféle típussal volt alkalmam  repülni, mind Magyarországon, mind külföldön egyaránt. Azonban hatalmas különbség van egy mezei repülés, illetve egy munkarepülés között, ami mindenki számára a cikk elolvasását, valamint felvételek megtekintését követően nyilvánvalóvá válik.

Lacival 2012 nyarán ismerkednem meg, majd röviddel találkozásunk után interjút készítettem vele otthonában. Azóta többször is találkoztunk, illetve jó baráti kapcsolatot alakítottunk ki. A felnövekvő, repülés iránt érdeklődő fiatalok miatt szeretném, néhány mondat erejéig bemutatni Laci szakmai életútjának fontosabb állomásait.  

- Nyíregyházi Mezőgazdasági Főiskola - Mezőgazdasági Gépész Üzemmérnök
- MÉM RSZ mezőgazdasági repülő (Z37), illetve helikopter (KA26) pilóta
- MÉM RSZ Repülési osztályvezető helyettes
- Repülőgépes Szolgálat Repülési Igazgatója
- Mezőgazdasági munkavégzés Egyiptomban - AT 400 AirTractorral, Bell 47 helikopterrel
- MD 500 E helikopterek behozatalával, munkába állításával, személyzet képzésével kapcsolatos vezetői          feladatok ellátása, megszervezése
- Egyéb munkahelyek: Légügyi Igazgatóság, Hepta Top Kft. - repült típus:  Cessna 421, Indicator Rt.- repült típus:  PC 6 Porter, Maule ML5, Piper PA 31P Navajo, Cessna 172, Z 37, West Caravan Kft - repült típus: L 410, Base Kft. - repült típus: L 410, Heli Hungary Kft.- repült típus: Bell 206 JetRanger, ABC Air Kft.- repült típus: L 410, Fly4 Less Kft. - repült típus: EC 120 Colibri, AS 350 B1 Ecureuil
- Szakszolgálati engedélyek:  Helikopter: AS 350 Ecureuil, Bell 47, Bell 206 JetRanger, Bell 206 L LongRanger, Bell 427, Bell 47, EC 120 Colibri, Ka 26, MD 500 E, Mil Mi 2, Schweizer 300
- Repülő: AN 2, AT 400 AirTractor, Cessna 150, Cessna 152, Cessna 172,  Cessna 337, Cessna 421 Golden Eagle, L 410, Maule M 5, Pilatus PC 6, Piper PA 28, Piper PA 31 P, PZL 101, PZL 104, PZL M 18, Z 142, Z 37, Z 42

A fent felsorolt pozíciók Laci szakmai életútjában azt hiszem magáért beszélnek.

Reggel indulás előtt fél órával érkeztem a repülőtérre, annak érdekében, hogy az érdeklődőknek hitelesen be tudjam mutatni, hogy zajlik valójában egy ilyen munka. A gép átvizsgálásával kezdett Laci, majd miután ez megtörtént, baleseti oktatás következett, amely során részéletesen leírták, illetve elmondták mi a teendő vészhelyzet esetén.


Időközben az elektromos szolgáltató munkatársai is megérkeztek, akik szintén megkapták az oktatást. Az okítást követően a szolgáltató szakemberei Lacival egyeztették a napi munkatervet, illetve az útvonalat. Az egyeztetés több szempontból is lényeges. - sűrűn lakott terület, birtokok miatt – Több olyan terület is van, ahová nem célszerű, vagy tilos berepülni -.


A szolgáltató munkatársai „hatalmas” térképpel érkeztek, mely tartalmazta az adott terület komplett elektromos hálózatát, illetve azoknak a szakaszoknak a jelölését, amit ellenőrizni kell.
Az oktatást, illetve a megbeszélést követően elkezdődött a 5 órás munkavégzés. Reggel 8 kor szálltunk fel, és megkezdtük a 22 KW – os vezetékrendszer ellenőrzését.


A távvezeték ellenőrzés a helikopterrel történő munkavégzések közül kiemelten veszélyes. A helikopter 20-30 Km-es sebességgel, 8-10 m – es magasságon a vezeték mellett repül, annak érdekében, hogy a lehető legkisebb károsodást is azonnal észrevegyék a szakemberek. Amennyiben a sebesség nagyobb, illetve a helikopter nem a vezeték mellett repül, az adott ellenőrzés nem lesz eredményes. A szolgáltató részéről 2 fő van jelen a gépen, akik baloldalon ülnek és pásztázzák a vezetékeket.

A pilóta részéről hatalmas koncentrációt igényel a feladat, tekintettel arra, hogy nem csak a vezetékre, illetve vezetékekre kell figyelni, hanem a vezeték melletti tereptárgyakra is - fák, házak, mobilátjátszó, szarvasmarha, liba tenyésztő telepek - melyek tovább nehezítik a pilóta feladatát. Az ellenőrzés során folyamatos volt a rádiózás, tekintettel arra, hogy kecskeméti katonai bázis környékén dolgoztunk.

Ahogy fent írtam, a reggeli, délelőtti munkakezdés során hibátlan időjárás volt, így 100%- os hatékonysággal történt a munkavégzés. Az ellenőrző repülés során számtalan hibát találtak a szakemberek, amit a térképen bejelöltek, majd a probléma súlyosságának megfelelően javításra kerülnek a későbbiekben.

11 óra felé ismét visszatértünk a kiindulási helyre, üzemanyagot vételeztünk, majd folytattuk tovább a munkát. Déltől egyre inkább erősödött a szél, ami tovább bonyolította a csapat, de leginkább a pilóta életét. A munka, a szél ellenére ugyanolyan precizitással folyt tovább, viszont Lacinak igen komolyan küzdeni kellett az adott időjárási helyzettel annak érdekében, hogy az ellenőrzés hatékonysága továbbra is 100% - os legyen.

A öt órás ellenőrző repülés igazi élmény volt számomra több szempontból is. Az első és legfontosabb, hogy egy nagyszerű csapattal tölthettem több órát a levegőben, illetve egy igazi munkarepülésbe nyerhettem betekintést. Pusztai László mezőgazdasági repülésben szerzett több ezer órás gyakorlatát nagyszerűen alkalmazta, beépítette a vezetékellenőrzésbe is. Az Eurocopter által gyártott, EC 120 Colibri típusú helikopter egy igazi csoda számomra, nagyon kedvelem a típust. Annak ellenére, hogy a EC 120 nem egy erőgép, hozzáértő, nagy repülési gyakorlattal, tapasztalattal rendelkező ember kezében hihetetlen mire képes. Számtalan olyan helyzet volt, amikor gyorsan csökkenteni, vagy éppen növelni kellett a magasságot, vagy hirtelen fordulni kellett a különböző tereptárgyak, esetleges hibák ismételt szemrevételezése  miatt, amely során a rendelkezésre álló csekély, de elégséges teljesítménnyel kellett  gazdálkodni.   

Végső konklúzió a öt órás repülést követően a következő: Napjainkban a leghatékonyabb módszer az elektromos vezetékek hibáinak felderítésére a helikopteres távvezeték ellenőrzés. Időben verhetetlen, sőt az esetek nagy részében – víznyomásos területek és magán szántók miatt -lehetetlen más módszerrel ellenőrizni a vezetéket.
Természetesen ahhoz, hogy a módszer hibátlanul működjön, valamint 100 % - os hatékonysággal, az adott feladatot végző légi szolgáltatónak egy nagy tapasztalattal rendelkező pilótát kell alkalmazni.        

A cikk végén köszönetet szeretnék mondani Pusztai Lászlónak, amiért biztosította számomra a repülési, illetve vezetékellenőrzésen való részvételemet.

 

Cikket szakmailag ellenőrizte: Pusztai László- Pilóta

Cikk / fotó / videó: Batki Zoltán- Főszerkesztő


©2013-2018 HHELIKOPTER.HU - MINDEN JOG FENNTARTVA! - Magyarország legnagyobb helikopteres repüléssel foglalkozó oldala.