Untitled Document

Cikk - Bell OH-58A helikopter a Nemzeti Gárda drogellenes programjában / 1. rész



Bár a legtöbben harci helikopterként ismerik, a hamarosan nyugdíjba vonuló Bell OH-58A Kiowa fontos szerepet játszott polgári drogellenes hadműveletekben is az amerikai hadsereg nemzeti gárdájával, valamint a kaliforniai Team Eagle egységeivel.

Az 1969 májusában történő átadása óta a Bell OH-58A Kiowa hűségesen szolgálta az Egyesült Államok hadseregét és a nemzeti gárdát. Most azonban, mint minden jónak, ennek is vége szakad és ideje búcsút inteni, mivel az OH-58A közeledik nyugdíjazásához.

42 éves szolgálata során a gépet bevetették a vietnámi háborúban valamint Európában is a hidegháború ideje alatt. Bár leginkább felderítési feladatokat bíztak rá, a Kiowa könnyebb felszerelések, és emberek szállításánál is hasznosnak bizonyult.

A 90-es évek elején az OH-58A feladata egészen más lett: részvétel a Nemzeti Gárda drogellenes programjában annak felderítő és légi megelőző egységeivel (RAID). Hogy közelebbi betekintést nyerjük a Kiowa drogellenes szerepébe, meglátogattuk a Kaliforniai Nemzeti Gárda (CANG) Team Eagle egységét (A CANG ezt a nevet adta RAID egységeinek, miután a 2005-ös átszervezések miatt azok szerepköre kibővült olyan feladatokkal, mint például a terrorelhárítás). A polgári rendészeti erőkkel közeli együttműködésben dolgozó Team Eagle drogellenes küldetése kiemeli a tiszteletre méltó OH-58A sokoldalúságát karrierjének alkonyán.

A helikopter

1988-ban a kongresszus rendeletet hozott, miszerint a Nemzeti Gárda is részt vesz drogellenes műveletekben az Egyesült Államokban. A rendelet lehetővé tette, hogy ellássák a szövetségi, állami és helyi rendfenntartó erőket légi járművekkel és egyéb eszközökkel.

Válaszlépésként a Nemzeti Gárda létrehozta a RAID programot, aminek 1994 végére már 76 módosított OH-58A -ja állt rendelkezésre 27 államban drogellenes küldetések végrehajtására. A program, mivel sikeresnek bizonyult, összesen 144 darab OH-58A -t kapott, amelyek közt kiképzésre használatos gépek is voltak. A RAID -ben 37 állam vett részt.

Az átalakított Kiowákba egy 420 lóerős Allison/Rolls-Royce T-63-A-720 (polgári 250-C20) gázturbinás hajtóművet építettek az eredeti 317 lóerős T-63-A-700 (polgári 250-C18) helyett. A nagyobb teljesítmény végett a gépeket OH-58A+ típusjelzéssel látták el. A rendszerek fejlesztése folyamán beépítésre került FLIR (Forward Looking Infrared - előre néző infravörös) kamera és a rendfenntartó szervekkel kompatibilis rádiók is. Összesen három OH-58A+ verziót hoztak létre és használtak.

A "special-mission-equipment" verzió hasra szerelt FLIR Systems 2000 infrakamerát, magasabb csúszótalpat, Spectrolab SX-16 Nightsun keresőlámpát és Wulfsberg többcsatornás rádiót kapott. A FLIR kezelője számára egy nagy kijelzőt szereltek be, a pilóta számára pedig egy kisebbet.

A "mission-equipment-package (MEP)" verzió szintén magasabb csúszótalpat kapott, azonban fejlettebb, FLIR Systems Ultra 7500 infrakamera, mozgó térkép-rendszer, fejlettebb Wulfsberg rádió és két, nagy kijelző került bele, amelyeken vagy a FLIR, vagy pedig a mozgó térkép jeleníthető meg. Néhány MEP gépbe küldésre alkalmas rendszert és építettek, amely lehetővé tette a FLIR képének földre történő sugárzását.

Az utolsó OH-58A+ verzió, amit a Team Eagle és más RAID egységek is használtak a standard vagy "sima" változat, ami csak magasított csúszótalpat kapott. Ezeket megfigyelésre vagy tartaléknak használták.

Szakmai fordítása: Bernát Marcell 

Forrás: http://verticalmag.com


©2013-2018 HHELIKOPTER.HU - MINDEN JOG FENNTARTVA! - Magyarország legnagyobb helikopteres repüléssel foglalkozó oldala.