Untitled Document

Cikk - Helikopter show 2011 / Hradec Králové



Csehországban, a 2011-es évben ismét megrendezésre került a Helicoptershow 2011 nevű rendezvény. Cikkem megírását azért tartottam fontosnak, hogy kedvet csináljak, azon helikopteres repülés iránt érdeklődőknek, akik azt tervezik, hogy a következő helikopternapra kilátogatnak. A rendezvény helyszínére történő utazással kapcsolatban elmondhatom, hogy az átlagos utazási idő 6 óra. Az út nagyrészét az autópályáknak köszönhetően viszonylag gyorsan letudhatjuk, azonban említést érdemel a Cseh sztráda minősége, ami jócskán hagy kívánnivalót. A rendezvényen 9 órakor volt kapunyitás. A földi programok 9-12 óráig tartottak, ahol a látogatóknak mentési- tűzoltási, illetve repülő modell bemutatókat kínáltak. A légi program 12- 16 óráig tartott. A rendezvényen dinamikus bemutatót, illetve kutatást- mentést a következő helikopterek demonstráltak: EC 120, EC 135, AS 355 TwinStar, Bell 206 JetRanger, Mi 171, S300, Robinson R 44, Mil Mi 2.
A helikopter show első 15 percében, a rendezvényen lévő forgószárnyasok felszálltak, majd kötelékbe rendeződtek, többször áthúztak. Megjegyzem, hogy amikor a 11 helikopter egyszerre hajtóművet indított az leírhatatlan élmény volt, az áthúzásról nem is beszélve. A kötelék leszállását követően megkezdődött a légimentés demonstrálása több helikopterrel, ez kb fél óráig tartott. A mentés során pár darab Skoda személyautót felgyújtottak, ami persze nem volt gond, mert jócskán akad Csehországba a típusból. 

A helikopter dinamikus bemutatók közül mindenkép kikell emelni az R 44, S300 helikoptereket. Ismét bebizonyosodott az, hogy beszélhetünk bármilyen típusról, pilóta kérdése mit hoz ki a gépből, minden gépet az adottságaihoz mérten meglehet repülni, ha a pilóta ért ahhoz, amit csinál, illetve 400-500 óra repült ideje van az adott típuson. A két hajtóműves típusok közül az Eurocopter AS 355 TwinStart emelném ki, ami becslésem szerint 60-70 % -os nyomatékkal nagyszerű programot repült. A dinamikus bemutatók tekintetébe az Eurocopter EC135 helikoptert sem szabad szó nélkül hagyni. Sokan azt mondják, hogy a típust nem lehet megrepülni, mivel letilt a „számítógép” ami természetesen egy tévhit. Az EC megrepülte azokat a keményebb manővereket is, ami bármely más típussal megrepülhető. 

A 206 JetRanger, valamint az EC120 Colibri pilótájának sikerült kritikán aluli bemutatót repülni, de igaziból Én nem is mondanám ezt bemutatónak. A helikopter show programjába időnként feltűntek merevszárnyú gépek is (műrepülők, oldtimerek), melyek tovább színesítették az amúgy is nagyszerű műsort. 

A beszámoló eddigi részéből az vehető ki, hogy hiba mentes volt a rendezvény egésze, ami persze nem igaz. Jól tudjuk, hogy tökéletes dolgok csak a mesébe vannak. A rendező részéről hatalmas hiba volt, hogy a kordonon belül helyezte el az irdatlan méretű hangszórókat, egymás hegyén, hátán, ami persze a fotózást, illetve videózást zavarta. A problémát tovább súlyosbította, hogy a programot felkonferáló egyén, összekeverte a repülőnapot a sportrendezvénnyel. Amikor valami látványosabb bemutató volt, torkaszakadtából elkezdett kiabálni, inkább nem kommentálom. A hangszóró alapból olyan hangerőn szólt, és sajnos ez mindvégig így volt, hogy elnyomta a gépek hajtómű hangját, és 5 percen belül iszonyatos fejfájása lett az embernek. 

Az összegzés során elmondható, hogy jelenleg Európában a csehországi az egyetlen helikopternap, ami elérhető áron megközelíthető. A rendezvény programja a programterv szerint zajlott, hajszálpontosan. Sok olyan típust volt a levegőbe, ami Magyarországon nincs, illetve soha nem is fog dinamikus bemutatót repülni. A rendezvény negatívuma az irdatlan hangosítás, illetve az idióta Cseh zene, ami több órán keresztül üvöltött. A beszámoló, valamint a képek, videó alapján mindenki mérlegelje, hogy ellátogat-e a rendezvényre az elkövetkező időszakban. 

Batki Zoltán
Főszerkesztő


©2013-2018 HHELIKOPTER.HU - MINDEN JOG FENNTARTVA! - Magyarország legnagyobb helikopteres repüléssel foglalkozó oldala.