Untitled Document

Cikk - Repülőnap SIAF 2014



Idén ismét megrendezésre került a SIAF 2014 elnevezésű rendezvény, a festői helyen lévő szlovákiai Sliac nevű településen. A mércét szlovák barátaink 2013- ban magasra tették, és ezt idén nem sikerült átugrani, de még megközelíteni sem. 

Probléma volt az elején a bejutással, illetve kapunyitással is. Annak ellenére, hogy egy nemzetközi repülőnapot egy éven keresztül szoktak szervezni, előkészíteni, az utolsó pillanatban is még „húzgálták” a gépeket a parkolóhelyekre, illetve „kerítéseket” pakoltak. Így jó 35 perces késéssel sikerült beengedni a látogatókat. Nem kommentálom, mindenki vonja le a következtetést.

Az idei beszámoló során kérlek benneteket, nézzétek el nekem, hogy csak azokról a dinamikus bemutatókról írok, melyek egyáltalán említést érdemelnek. Véleményem szerint egy nemzetközi repülőnapon nincs olyan gépeknek helye, mint: SD 4 viper sportrepülő, L-23 Super Blaník és társaik. 

Helikopteres oldalként kezdek a Belga katonai Agusta A 109 bemutató repülésének ismertetésével. Az Agusta pilótája precíz, látványos bemutatót repült, mondhatni a Belga helikopteres pilóták bemutatójába soha nem csalódik az ember. A jól összerakott program színvonalát tovább emelte az infracsapdák kilövése. 

 

Folytatásban legyen ismét egy Agusta. Az Olaszok hoztak egy AW 139 –est is rendezvényre, aminek az egyszerű oka az, hogy a Szlovákokat is utolérte az „elfogyó” helikopterek szindróma. Az állami vezetőknek, a díszpáholy előtt demonstrálták, milyen jó gép is a 139- es, és érdemes vásárolni belőle. Persze lehet egy helikopter jó vagy rossz, úgyis a gyártó által fizetett kenő pénz dönt majd, melyik lesz a győztes a kiírt tenderen. Bocsánat a kitérőért, visszakanyarodva a témához, kutató – mentő demonstrációs feladatot szimuláltak, ami látványos volt. 

 

Szlovák rendőrség is képviseltette magát MI 171 helikopterével. Idén más volt a gép pilótája a korábbi évektől eltérően, ami meglátszott a bemutató repülés színvonalán is. Tűzoltást demonstráltak, amit a pilóta egybekötött egy dinamikus bemutatóval is, és jól megmozgatta a kicsikét. 

 

Az Olaszok C-27J SPARTAN típusú „nagyvasának” pilótája megmutatta valójában mire is képes a gép. Ez is egy olyan típus, amit nem lehet megunni. Orsó, bukfenc és egyéb más látványos elemek a gép bemutatója során.  

 

Vadászgép „fronton” sajnos nem sok mindent lehetett látni a korábbi évekhez képest. Említést érdemel három típus, és azok pilótái. A Holland F 16 –os, valamint a Cseh JAS 39 C, Szlovák MIG 29 -es pilótáiknak lélegzetelállító bemutató repülésük volt, számtalan új elemmel. A bemutató során többször infracsapdákat kilőve fokozták a vizuális élményt. A rendezvényen dinamikus programot repült összes vadászgép közül a Holland F 16 –os volt a legjobb. 

 

Több kötelék csapat is feltűnt a rendezvényen, akik hozták a megszokott, magas színvonalú bemutatójukat. Az idei évben utoljára láthattuk a Flying Bulls bemutató csapatát négy darab Z 50- es gépükkel, ugyanis jövőre új típusokat kapnak. A kötelék vezére egy karakán nő - Radka Machova – vezetésével ismét egy nagyon korrekt, ismétlő elemek nélküli bemutatót hajtott végre a csapat - Jiri Saller, Jiri Veprek, Miroslav Krejci. - 

 

Repülőnap SIAF 2013 képek.
Cikk: Batki Zoltán- Főszerkesztő 
Fotó(k): Forró Ádám- Fotóriporter 

Zárszóként annyit, bízzunk abban, hogy a szervezők is érezték azt, amit az elején írtam, és jövőre letesznek valami „ehetőbb” programot az „asztalra”! 

 

Repülőnap SIAF 2013 képek.

 

Cikk: Batki Zoltán- Főszerkesztő

Fotó(k): Forró Ádám- Fotóriporter 


©2013-2018 HHELIKOPTER.HU - MINDEN JOG FENNTARTVA! - Magyarország legnagyobb helikopteres repüléssel foglalkozó oldala.