Untitled Document

Cikk - A legenda életben tartása: Bell 47 helikopter / 1. rész



Első pillantásra Le Sueur, Minneapolis elég valószínűtlen otthonnak tűnhet az új FAA által jóváhagyott típusok, a H-1, 2H1, és 2H3 számára, amik 50 évig lógtak a Bell helikoptergyár falán Hurstben, Texasban. Mégis, ez a kicsiny, erősen mezőgazdaság-orientált település, 50 mérföldre (80 kilométer) délnyugatra Minneapolis - St. Paul Nemzetközi Repülőtértől, meglehetősen nagy sikereknek adott otthont. Innen származik a "Jolly Green Giant" konzervzöldség, és itt kezdte orvosi gyakorlatát Dr. William Mayo (a Mayo Clinic alapítója).

Ma, a Scott’s-Bell 47 Inc. főhadiszállásaként Le Sueur újabb dologgal büszkélkedhet: a legendás Bell 47-tel. A Scott’s-Bell 47 megvásárolta a típustanúsítványokat a Bell Helicopter Textrontól 2009 decemberében, majd ünnepélyes keretek közt vette át őket a Heli Expón, 2010-ben. Az eseményt követő két évben a tulajdonos, Scott Churchill figyelemre méltó céget és vezetői csapatot alakított, hogy újraélessze az egyik legszívósabb és legjelentősebb helikoptert a világon. A piackutatások, és a vevők körében végzett felmérések alapján a cég úgy véli, hogy a gép, amely első repülését 1945. december 8-án teljesítette, most újra gyártásba kerülhet.

A kaland elkezdődik

Churchill 30 éves szerelme a Model 47 iránt onnan fakad, hogy maga is 15 000 órát repült vele, továbbá tulajdonosa volt egy 19 Bell 47-ből álló flottának (hét Bell 206 JetRanger és egy Bell UH-1 mellett). 2000 óta tulajdonosa a Texas Helicoptersnek, egy STC műhelynek, jóváhagyott alkatrészgyártója a Bell 47 alkatrészeknek, valamint megálmodója az innovatív M 74 Wasp -nak (a Bell 47 együléses konverziója).

A Texas Helicopters megszerzésének oka az volt, hogy Churchill hosszútávon biztosítani akarta az alkatrészeket növekvő flottája számára. Amint az üzlet megköttetett, rögtön megváltozott a beszélgetések hangneme Churchill és a Bell Helicopter közt. A Bell továbbra is támogatta a Model 47-et (amit már 1973 óta nem gyártanak), azonban az idő múlása újabb akadályokat gördített eléjük, mivel régóta a Bellnek dolgozó alkalmazottak közül már sokan nyugdíjba mentek. A cégnek egyre több Model 47 üzemeltetőt (köztük Churchillt is) kellett felhívnia olyan kérdésekkel, amiket az ősrégi dokumentumok nem tudtak megválaszolni.

"Voltak pletykák, hogy a Bell bejelenti, hogy kilép a Model 47 támogatói közül az éves üzemeltetői konferencián," emlékszik vissza Churchill. "A Texas Helicopters megvásárlása után megkérdeztem őket, hogy mit szólnának ahhoz, ha én szállítanám az alkatrészeket?"

Churchill próbálkozásai azonban kudarcba fulladtak, részben a gyakori vezetőség-váltások miatt a Bellnél. “Már félig fel is adtam a próbálkozást a folyamatos változások miatt a felsővezetésben, azonban Ross Johnson (a Bell akkori vevőszolgálati igazgatója) felhívott egy nap 2009 augusztusában és a korábbi tárgyalásokra utalt az alkatrész beszállítással kapcsolatban. Ross teljesen meglepett, amikor azt mondta, a Bell kész eladni nekem a típustanúsítványokat az egész Model 47 családhoz!”

A fáklya átadása

2009. december 7-én a Bell Helicopter hivatalosan is bejelentette, hogy Churchill cége, a Scott’s Helicopter Services átveszi a Model 47 családot. Akkoriban Danny Maldonaldo, a cég vásárlói ügyekért felelős elnökhelyettese azt mondta: “Ez a gép indította be igazán a polgári gépek piacát és ezáltal a Bell örökségének része. Úgy gondoljuk, hogy az a legjobb vásárlóinknak és a 47-esnek, ha átadjuk a gyártást a Scott’s Helicopternek, és bízunk benne, hogy a Scott’s Helicopter továbbra is kiváló minőséget és támogatást fog biztosítani.”

2012 első negyedévének kezdetén megkezdődött az összes tanúsítvány átadása (H-1, 2H1 és 2H3) a Scott’s-Bell 47 Inc. -nek (SB47 Inc.). Ennek eredményeképpen a legendás Bell 47 új típusa SB47 lett.

“Az első dolgunk az volt, hogy átköltöztettük a Bell alkatrészraktárát Texasból Minnesotába.” magyarázta Churchill. “A Bell 60 év adatainak feltúrásával is sok időt töltött. Ezek között voltak pergamenre (!) nyomott tervek, eljárások leírásai, és tanúsítványok is.” Warren Moseley, a Bell örökségért felelős embere kulcsfontosságú volt a típustanúsítványok átadása során, és sok feljegyzést gyűjtött össze a tűzálló páncélteremből, amiben tartották őket.

A raktár és a dokumentáció költöztetése majdnem egy teljes évet vett igénybe. A szállítási folyamat megkezdése után jött a szerszámok átvitele. 2010 februárjában egy csoport SB47 alkalmazott elutazott Haltom Citybe, Texasba, a Bell Helicopter J épületébe, hogy átvegye a Bell 47 alkatrészek gyártásához szükséges eszközöket.“A Bell Helicopter kiemelkedő módon támogatott minket a folyamat során, így ezt mindkét cég pozitívan élte meg.” mondta Churchill. “Az egész szervezetük 110 százalékos támogatást biztosított, és azt mondták azt szeretnék, ha a Scott’s-Bell 47 a Bell család része maradna. Ez nyilvánvalóan nem azt jelenti, hogy Bell feladta volna a Model 47 támogatását.”

A három típustanúsítvány a Bell 47 modellekhez hivatalosan is átkerült a Scott’s-Bell 47 Inc. -hez 2010. június 3-án. Ezt követően az SB47 megkezdte a szükséges folyamatot, hogy az alkatrészek a világon mindenhová eljussanak. Ilyen helyzetben a gyártó általában rendelkezik FAA tanúsítvánnyal, ami megadja számára a jogot, hogy légijárműveket és alkatrészeket gyártson. Az SB47 Inc. -nek azonban nem volt ilyen tanúsítványa, és a Model 47-et sem gyártották már majdnem 40 éve, így csak a PMA (Parts Manufacturer Approval - Alkatrész gyártói jóváhagyás) folyamat állt rendelkezésre.

A Scott’s-Bell 47 Inc. 2010 augusztusában szerezte meg a szükséges papírokat. “Könnyű dolgunk volt, mivel megvolt minden adatunk, amivel a Bell annak idején engedélyeztette a Model 47-et.” mondta Churchill. “Nem kellett külön-külön minden alkatrészt újra engedélyeztetni, ehelyett csak meg kellett mutatnunk az FAA-nak, hogy az általunk gyártott alkatrész mindenben megfelel a korábban már engedélyezettnek. 8000 eredeti, ceruzával készült rajzunk van 1944-ből, amik a jóváhagyás alapját képezték.”

Azonban, hogy az FAA szükségleteit kielégítsék, ezeknek a rajzoknak használhatóbb formába kellett kerülnie. 2011-ben ez lett az elsődleges cél, a végrehajtása pedig az ügyvezető igazgatóra, Neil Marshallra esett. Marshall egy szisztematikus folyamat segítségével háromdimenziós digitális fájlokká konvertálta a rajzokat a legújabb számítógépes technológiát használva. Hetente 10-20 rajzot konvertálnak át, 2011 végén már 250 rajzot engedélyezett az FAA.

“A jövőbe tekintve” mondta Marshall, “azt látjuk, hogy sok előny fog még származni a rajzok digitális formába konvertálásából. Segít felgyorsítani az FAA PMA jóváhagyási folyamatát, és a legtöbb műhely egyébként is háromdimenziós fájlokat akar, nem rajzokat. Az FAA nagyon elégedett az adatok minőségével, amiket biztosítunk neki.


Szakmai fordítása: Bernát Marcell 


©2013-2018 HHELIKOPTER.HU - MINDEN JOG FENNTARTVA! - Magyarország legnagyobb helikopteres repüléssel foglalkozó oldala.